Tuesday 5 March 2013

Σχολείο ενός δωματίου

Ο Ιδρυτής της Ακαδημίας Khan αφηγείται την ιστορία των πολυτάραχων, γεμάτων εκπλήξεων και καταπληκτικών πρώτων μηνών λειτουργίας του διαδικτυακού του σχολείου. 

Ο κ. Salman Khan








































































 
Από τις αρχές του 2009, καθημερινά δεκάδες χιλιάδες φοιτητές παρακολουθούν μαθήματα στην Ακαδημία Khan. Το λογισμικό που έγραψα για τα ξαδέρφια μου είχε γίνει τόσο δημοφιλές που έκανε τον κόστους $50 μηνιαίως server μου να καταρρεύσει. Οι δυνατότητες γύρω από την ακαδημία ήταν τόσο συναρπαστικές που είχα πρόβλημα να κάνω σωστά τη δουλειά μου. Και σύντομα σταμάτησα. 

Εκ των υστέρων ήμουν απίστευτα αφελής.  Παρά το γεγονός ότι είχε ήδη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στο YouTube από το OpenCourseWare του MIT και του Στάνφορντ μαζί, η Ακαδημία Khan βασίζονταν ακόμα στην εργασία και την αφοσίωση ενός και μόνον ατόμου. Τότε λοιπόν, έλαβα ένα απρόσμενο και θεόσταλτο e-mail από την Ann Doerr, σύζυγο του διάσημου επενδυτή επιχερηματικών κεφαλαίων John Doerr. Μου πρότεινε να γευματίσουμε. Όταν η Ann με ρώτησε πώς υποστήριζα τον εαυτό μου και την οικογένειά μου, την απάντησα "δεν υποστηριζόμαστε αλλά ζούμε από τις αποταμιεύσεις μας." Εκείνη μου έκανε ένα νεύμα και ο καθένας μας πήρε το δρόμο του. Περίπου 20 λεπτά αργότερα έλαβα ένα μήνυμα στο κινητό μου καθώς πάρκαρα. Ήταν από την Ann: "Θα πρέπει να υποστηρίξεις τον εαυτό σου. Σου στέλνω μια επιταγή $100.000 αυτή τη στιγμή". Παραλίγο να πέσω πάνω στη πόρτα του γκαράζ.

Δύο μήνες αργότερα έλαβα ένα άλλο μήνυμα στο κινητό μου από την Ann. 

Στο Aspen ... εκατοντάδες άνθρωποι στο ακροατήριο ... ο Bill Gates στη σκηνή, μιλάει για σένα. 

Στο μυαλό μου έρχονται αμέσως εικόνες από όλα τα βίντεο που είχα φτιάξει για τα ξαδέρφια μου- όπου ο γιος μου ουρλιάζει στο παρασκήνιο ή όταν εγώ προσπαθώ να μορφοποιήσω μια ιδέα πριν έρθει από τη δουλειά η σύζυγό μου. Αναρωτιέμαι αν πραγματικά ο Bill Gates τα είδε όλα αυτά.

Μετά από περίπου μια εβδομάδα, με πήρε τηλέφωνο ο επικεφαλής προσωπικού του ομίλου Gates. Μου είπε ότι ο Bill ήθελε να πάω στο Σιάτλ για να συναντηθούμε και να δούμε πώς θα μπορούσε να στηρίξει την Ακαδημία Khan. Καθώς με ρωτούσε για το πότε θα ήμουν διαθέσιμος εγώ κοίταζα το ημερολόγιό μου, το οποίο ήταν εντελώς κενό για τον επόμενο μήνα. Καθισμένος στο γραφείο μου και προσπαθώντας να ακουστώ όσο ήρεμος γινόταν του απάντησα "Σίγουρα, νομίζω ότι θα βρω το χρόνο".
 
Η συνάντηση έλαβε χώρα στις 22 Αυγούστου. Περίμενα στην αίθουσα συσκέψεων με πολλούς άλλους ανθρώπους από το Ίδρυμα Gates. Όλοι με διαβεβαίωναν ότι "ο Bill είναι ένας άνθρωπος όπως όλοι. Είναι πολύ χαλαρός."  Μέσα σε λίγα λεπτά όλοι οι άνθρωποι στην αίθουσα άρχισε να δείχνουν λίγο πιο σοβαροί από ό, τι ήταν 30 δευτερόλεπτα πριν. Ο Bill Gates είχε μπει μέσα στην αίθουσα και στεκόταν πίσω μου. Ναι, ακριβώς ένας κανονικός άνθρωπος. Για τα επόμενα 15 λεπτά μιλήσαμε και του παρουσιάσα αυτό που πίστευα ότι η Ακαδημία Khan θα μπορούσε να κάνει και πώς θα μπορούσαμε να το κάνουμε. Μου έκανε μερικές ερωτήσεις και στη συνέχεια είπε απλά, "Αυτό είναι τέλειο." Δύο ημέρες αργότερα, ένα άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Fortune με τίτλο "Ο Αγαπημένος Δάσκαλος του Bill Gates". Ο τίτλος ήταν εξωπραγματικός. Το άρθρο αυτό έκανε τη μητέρα μου να κλάψει. Φαινόταν ότι είχε έρθει η ώρα για μένα να βγω έξω από το μικρό μου γραφείο.

Το κείμενο αποτελεί διασκευή από το βιβλίο Schoolhouse One World, που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2012 από τον εκδοτικό οίκο Twelve Books

Άρθρο του κ. Salman Khan με τίτλο "One-room schoolhouse" δημοσιευμένο στο περιοδικό Fortune, Οκτώβριος, 2012. 

μτφ Δημήτριος Σαλαμπάσης

No comments:

Post a Comment