Tuesday 22 January 2013

Μιλώντας για επιχειρηματικότητα και όχι μόνον ...

Στα πλαίσια της έρευνας μου για το ρόλο της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της δημιουργικότητας σε σχέση με την εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση αποφάσισα να μιλήσω με νέους ανθρώπους οι οποίοι ζουν στην Ελλάδα και που μέσα από τη διεύρυνση των πνευματικών τους οριζόντων έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν κάτι το διαφορετικό, μπαίνοντας δυναμικά στο στίβο της επιχειρηματικότητας και αντιμετωπίζοντας την όλη δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας με μία νότα αισιοδοξίας. 

Είμαι πραγματικά πολύ τυχερός μιας και η πρώτη μου επαφή με τον άνθρωπο αυτό αποτέλεσε για εμένα μια αποκάλυψη γνώσης, εμπειρίας, ταλέντου, πολυπραγματοσύνης και πίστης στις σκέψεις τις ιδέες και τα ιδανικά. Επίσης μου επιβεβαίωσε κάτι το οποίο δυστυχώς δεν το ασπάζονται πολλοι: ότι την έξοδο από την οικονομική κρίση, την ανάπτυξη και την καλύτερευση της ζωής μας τη χτίζουμε εμείς και δεν θα πρέπει να περιμένουμε από κανέναν να μας σώσει. 

Είναι πολύ μεγάλη μου χαρά και τιμή να σας παρουσιάσω ένα νέο παιδί, μόλις 20 ετών που παρόλο το νεαρό της ηλικίας του έχει ήδη διαγράψει μία πολύ λαμπρή πορεία στο χώρο της πολιτικής, της επιχειρηματικότητας, των ΜΚΟ και της συμμετοχής σε διεθνή προγράμματα για νέους σε όλο το κόσμο. 

Ο Νίκος Κωστόπουλος είναι 20 ετών και ζει στην Αθήνα. Είναι φοιτητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Αθήνας, Κομοτηνής αλλά και ταξιδίων στο εξωτερικό, ως συμμετέχων ή ως οργανωτής σε πληθώρα ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων κυρίως μέσω του προγράμματος Youth in Action. Η πρώτη εντύπωση που μου έδωσε όταν συστηθήκαμε ήταν ένα παιδί απόμακρο και δύσκολο. Όπως μου εκμνυστηρεύθηκε αργότερα είχε φορέσει το πολύ σοβαρό του μανδύα μιας και δεν ήξερε τι να περιμένει από μία συνάντηση με έναν ερευνητή από το εξωτερικό, 11 χρόνια μεγαλύτερο τον οποίο τον γνώρισε μέσω Facebook ...

Η πορεία του Νίκου κινείται σε τρία επίπεδα: επιχειρηματικότητα, πολιτική και προγράμματα νέων. Στα 20 του έχει ήδη τη δική του επιχείρηση παροχής virtual assistants και κλείνει καθημερινά συμφωνίες συνεργασίας με πελάτες από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Πολιτικά συνειδητοποιημένος με κομματική ταυτότητα, αποτέλεσε ενεργό στέλεχος, ελληνικού κόμματος. 

Σκοπός της συζητήσής μας η οποία δεν είχε τη μορφή συνέντευξης αλλά μιας ήσυχης και χαλαρής κουβέντας η οποία εξελίχθηκε σε κάτι πολύ ενδιαφέρον τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο, ήταν να υπάρξει μια ανταλλαγή απόψεων αλλά και μία παρουσίαση των τάσεων και των δυναμικών της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας από τη σκοπιά και το βλέμμα ένος νέου ανθρώπου. 

Ο ρόλος της πολιτικής 

Όταν τον ρώτησα αν έχει κάνει λάθη ή αν μετάνιωσε που ασχολήθηκε με τη πολιτική η απάντηση ήταν ότι “τα λάθη μας βοηθούν στην εξέλιξη και μόνο μέσα από μεγάλη προσπάθεια, κόπο, διάβασμα και επιμονή μπορείς πραγματικά να μάθεις από τα λάθη σου”

Δεν είναι εύκολο να έχεις κομματική ταυτότητα γιατί θέλει πολλές θυσίες ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τον κοινωνικό περίγυρο. Υπάρχει μια δυσκολία εξισσορρόπησης λόγω ιδεολογικού προσανατολισμού και είναι πολύ εύκολο να χάσεις φίλους. Θεωρεί ότι ο κύκλος δραστηριοποίησής του στην εν λόγω κομματική κίνηση έχει κλείσει αλλά διέκρινα ένα δισταγμό και μου είπε ότι παρόλο που δεν μετάνιωσε για τη δραστηριοποίησή του δεν παύει αυτό να αποτέλεσε χρόνο χαμένο, με περιττά έξοδα, με ιδέες οι οποίες τελικά δεν αναπτύχθηκαν, χαρακτηριζόμενα επίσης από ένα τόνο πικρίας και προδοσίας. Φυσικά όμως παραμένει πάντοτε πολιτικά δραστήριος και μελετάει τα επόμενα βήματά του πολύ προσεκτικά.

Όντας πολίτης του κόσμου 

Ρώτησα το Νίκο αν θεωρεί τον εαυτό του πολίτη του κόσμο ή καλύτερα ενεργό πολίτη του κόσμου και μου είπε φυσικά. Δεν θα μπορούσε να ένιωθε διαφορετικά. Επίσης μου έθεσε επί τάπητος το θέμα της ηγεσίας σε συνάρτηση όχι μόνο ως πολίτης του κόσμου αλλά και ως νέος επιχειρηματίας (όρος που δεν θέλει να τον χαρακτηρίζει). Ηγεσία σημαίνει καθοδήγηση προς τη σωστή κατεύθυνση, έμπνευση και όχι επιβολή και καλλιέργεια της ικανότητας να βρίσκεται κάποιος μπροστά από την εποχή του και να προβλέπει την επίλυση διαφόρων γεγονότων και καταστάσεων. Ο συνδυασμός επιχειρηματικότητας και ηγεσίας δεν είναι εύκολος γιατί όπως παραδέχεται νιώθει ότι είναι διαφορετικός δίχως όμως στοιχεία ανωτερότητας. Η διαφορετικότητα πηγάζει από τη παιδεία και τα βιώματα, από την οικογένεια, το τρόπο σκέψης, την ιδεολογία και τον τρόπο εκτέλεσης και εφαρμογής των πιστεύω. 

Facebook, Twitter, LinkedIn … 

Η επαφή και η δραστηριοποίηση του Νίκου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μεγάλη. Το να είσαι κομματικά δραστηριοποιημένος σημαίνει ότι έχεις πολλούς γνωστούς αλλά ελάχιστους φίλους, κάτι όμως που αποτελεί μια συνειδητή επιλογή. Υπάρχει μια γενικότερη δυσκολία προσαρμογής στον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο μιας και είναι δύσκολο κάθε φορά να αντιληφθείς τους λόγους που οδηγούν το εκάστοτε άτομο σε μία προσέγγιση είτε καθαρά προσωπική είτε αμοιγώς ωφελιμιστική. Τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης και ειδικότερα το Facebook αποτελούν μέσα προβολής ιδεών, δίνουν τη δυνατότητα ενός διαφορετικού τρόπου επικοινωνίας και αποτελούν ένα μέσο κοινωνικοποίησης που σε βοηθά να διατηρείς επαφή με ανθρώπους σε όλο το κόσμο. Φυσικά και τίθεται ζήτημα προσωπικής έκθεσης και αποτελεί και ένα στοιχείο αυτοπροβολής και αυταρέσκειας. Το σημαντικό είναι να έχεις μπει σε μια διαδικασία προσωπικής επίγνωσης, να γνωρίζεις τους λόγους για τους οποίους αποφασίζεις να αφιερώσεις κάποιο από το χρόνο σου μπροστά σε μία οθόνη του υπολογιστή ανεβάζοντας διάφορα post και κάνοντας chat ή like σε posts άλλων. 

Κάνοντας μία σύνδεση με τις έννοιες καινοτομία, επιχειρηματικότητα, δημιουργικότητα και κατάρτιση ζήτησα από το Νίκο να μου περιγράψει με λίγες λέξεις το πλαίσιο μέσα στο οποίο τοποθετούνται οι παραπάνω έννοιες. Με έκπληξη άκουσα να αρθρώνει τη κάτωθι πρόταση: “Το να μπορέσεις να αλλάξεις τα πράγματα και από το κακό προς το καλό αλλά και από το καλό προς το κακό”

Δημιουργικότητα

Η δημιουργικότητα βρίσκεται σε οτιδήποτε κάνουμε στη ζωή μας. Βρίσκεται στη καθημερινότητά μας και είναι στενά συνυφασμένη με την εργασία. Η δημιουργικότητα αποτελεί το πυρήνα της επιχειρηματικότητας και κινείται μέσα σε ένα ιδιαίτερο πλαίσιο που θα μπορούσε να ενθαρρύνει την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. 

Επιχειρηματικότητα και Ελληνική Πραγματικότητα 

Παρόλο η Ελλάδα αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού Οικοδομήματος το οποίο στη στρατηγική του EURO 2020 έχει θέσει την επιχειρηματικότητα και τη καινοτομία ως τους δύο θεμέλιους λίθους της ανάπτυξης, στην Ελλάδα η επιχειρηματικότητα είναι ταμπού και δεν ενθαρρύνεται. Υπάρχουν κάποιες μικρές κινήσεις και πληθώρα ιδεών αλλά αυτό που πραγματικά λείπει είναι μια ενιαία στρατηγική και ένας αποτελεσματικός μηχανισμός προώθησης και διαχείρισης όλων εκείνων των φορέων και των ανθρώπων που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι κάποιος ο οποίος έχει επενδύσει χρόνο, κόπο, χρήμα και ενέργεια στη συγγραφή και τη κατάρτιση ενός επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) θα μπορεί να απευθυνθεί σε κατάλληλους μηχανισμούς καθοδήγησης οι οποίοι με δέσμευση, συνέπεια και επαγγελματισμό θα δώσουν τις κατάλληλες κατευθυντήριες γραμμές. Συμπληρωματικά, θα πρέπει να υπάρχει μία βάση δεδομένων με φορείς και πηγές χρηματοδότησης όπως επιχειρηματικοί άγγελοι, επενδυτικά χαρτοφυλάκια καθώς και οι κατάλληλοι φορείς που να προσελκύσουν ξένους επενδυτές στη χώρα μας. Σημαντικό στοιχείο τέλος αποτελεί και η ηλικία μιας αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στη προσέλκυση και εξεύρεση χρηματικών πόρων μιας και πάντοτε ένας νέος άνθρωπος αντιμετωπίζεται με καχυποψία από τις τράπεζες, την εφορία και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς. 

Ελλάδα και Οικονομική Κρίση

Η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική αλλά πρωτίστως κρίση αξιών, πολιτισμού, κουλτούρας και κρίση αλλαγής. Υπάρχει γενικότερα μία διοχετεύμενη μιζέρια και αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα πιστεύω του Έλληνα ο οποίος από τη φύση του είναι ένας λαός περήφανος. Η περηφάνια αποτελεί λόγο επιβίωσης. Η κατάσταση απαιτεί συμβιβασμό και προσαρμοστικότητα καθώς επίσης και αποτίναξη της νοοτροπίας του βολέματος. Δυστυχώς δεν κάνουμε πράγματα για να αλλάξει η κατάσταση και επαναλαμβάνουμε απλώς τα λάθη του παρελθόντος. 

Επιχειρηματικότητα και Πολιτική

Αποτελεί τραγικό λάθος το να μπλέκουμε τη πολιτική με την επιχειρηματικότητα και γενικότερα με την εργασία. Δεν δείχνει επαγγελματισμό και γι αυτό το λόγο ο Νίκος, ως νέος επιχειρηματίας δεν κάνει τίποτα χωρίς αμοιβή. Πιστεύει ότι μία επιχείρηση πρέπει να έχει ως σκοπό της το κέρδος και αυτό είναι που χαρακτηρίζει την εργασία του από σοβαρότητα και επαγγελματισμό. Μία επιχείρηση δεν μπορεί να δρα με εθελοντικό τρόπο σκέψης. 

Επιχειρηματικότητα και εθελοντισμός

Ο εθελοντισμός αποτελεί μια πολύ παρεξηγημένη έννοια η οποία στην Ελλάδα μεταφράζεται ως εκμετάλλευση του ανθρωπίνου δυναμικού και ειδικότερα των νέων. Αυτό πηγάζει κυρίως από τα σκάνδαλα που κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας με παράνομες επιχορηγήσεις διαφορών ΜΚΟ, με αποτέλεσμα ο εθελοντής και κάθε εθελοντική προσπάθεια να στοχοποιείούνται. Ο εθελοντισμός θα μπορούσε να αποτελέσει στοιχείο της επιχειρηματικότητας ως προς τη προαγωγή, συνύπαρξη δράσεων και προώθησης ενεργειών που προβάλλουν την κοινωνική εργασία και έχουν ένα πολύ σημαντικό αντίκτυπο στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. 

Καινοτομία

Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος ορισμός για τη καινοτομία. Η καινοτομία βρίσκεται στη διαδικασία, στο προϊόν και την υπηρεσία. Μπορεί να αποτελεί βελτίωση ενός υφιστάμενου προϊόντος ή υπηρεσίας και έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα και την παροχή του τελικού προϊόντος ή υπηρεσίας. Η καινοτομία δε σημαίνει κατ΄ανάγκη παραγωγικότητα και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τεχνολογία. Ο ρόλος της καινοτομίας σε σχέση με την οικονομική κρίση είναι πολύ σημαντικός αν και η καιτομονία καθ΄αυτού δεν αποτελεί το μοναδικό εισιτήριο εξόδου από τη κρίση. Το μέγαλο πρόβλημα έγκειται στη διαχείριση της καινοτομίας τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους δημοσίους φορείς. Στην Ελλάδα υπάρχουν καινοτόμες επιχειρήσεις όμως η Ελλάδα σαν χώρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως καινοτόμος. Αυτό οφείλεται κυρίως στη διαφορετική κουλτούρα που διέπει τόσο το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα και που η οποία πηγάζει κυρίως από την εκπαίδευση και τη παιδεία που έχει λάβει και κουβαλά ο καθένας από εμάς. 

Ηγεσία και επιχείρηση 

Επανέρχομαι στο αρχικό μου σχόλιο και ρωτώ το Νίκο αν νιώθει αφεντικό και αν είναι επιχειρηματίας. Δεν συστήνεται ποτέ ως επιχειρηματίας αλλά ως φοιτητης πολιτικών επιστημών. Το να είσαι αφεντικό στα 20 φέρεις ευθύνες που δεν έχουν οι συνομίληκοί σου. Ευθύνες απέναντι στο προσωπικό, προς τους πελάτες, καθώς και νομική ευθύνη. Είσαι υπεύθυνος τόσο για το κέρδος όσο και για τη ζημιά καθώς και για την όλη πορεία και οικονομική κατάσταση της επιχείρησης. Αυτό μεταφράζεται σε μία άμεση συνειδητοποίηση του ρόλου και της σχέσης με τον κοινωνικό περίγυρο. Τα μεγαλύτερα λάθη που μπορεί να κάνει ένας επιχειρηματίας είναι να έχει προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες και να εμπλέκει τα προσωπικά του ζητήματα με τα επαγγελματικά. Κλειδί αποτελεί η ικανότητα του να μπορείς να απομακρύνεσαι εύκολα, να είσαι ευέλικτος, να έχεις πάντοτε έξοδο διαφυγής καθώς και εναλλακτικό σχέδιο δράσης το οποίο θα σε οδηγήσει στο να μην είσαι εκτεθιμένος. 

Επιχειρηματικότητα και προσωπική ζωή

Ο δρόμος προς την επιχειρηματικότητα είναι πολύ μοναχικός και είναι μια πολύ επίπονη απόφαση μιας και σε οδηγεί θέλοντας και μη να κλείνεσαι στον εαυτό σου. Είναι πολύ σημαντικό για ένα νέο επιχειρηματίας να βλέπει και τις δύο όψεις του νομίσματος, να αναγνωρίζει τα προβλήματα αλλά τα λάθη να μην τα βλέπει ως λάθη αλλά ως εμπειρίες. Το να μπορείς να παραδεχθείς το λάθος και πραγματικά να μάθεις από αυτό αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και δυσκολότερες αρετές ενός επιχειρηματία. 

Το μέλλον ...

Ο Νίκος πιστεύει ότι το μέλλον είναι αισιόδοξο αλλά χρειάζεται επιμονή, υπομονή, πίστη και πολύ δουλειά. Στόχος του είναι να τελειώσει τις σπουδές του και να μπορέσει να γίνει place independent entrepreneur, δηλαδή να μπορεί να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Φυσικά και έχει πολλά σχέδια για το μέλλον, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Για την εταιρία του πιστεύει ότι θα έρθει η ημέρα που δεν θα χρειάζεται να τρέχει ο ίδιος για την εταιρία αλλά η εταιρία να τρέχει για αυτόν. 

Εν κατακλείδι το μυστικό τις επιτυχίας είναι η πολύ και μεθοδική εργασία και το να μη φοβάσαι να κάνεις θυσίες και να αναλάβεις ευθύνες. Και αυτό γιατί η τόλμη και το ρίσκο μεταφράζονται σε υπευθυνότητα και επαγγελματισμό.





Περισσότερες πληροφορίες στο http://www.remotestaffing.pro/

No comments:

Post a Comment